2000-2002 Creació del Premi Agustí Asensio a l’Esforç. Lliurament dels premis de 2000 i 2002.

Amb el Premi Agustí Asensio a l’Esforç, la Fundació Agustí Asensio vol retre homenatge a  les persones que tenen la  valentia de lluitar per portar a terme allò en què creuen i a donar-hi forma fins a aconseguir-ho, sigui en el camp que sigui. El premi té caràcter bianual.

Guanyadors anteriors edicions

El jurat, format per Josep M. Mur, director de la Fundació, Pilar Ruiz i Gisela Asensio, patrones fundadores, Carles Peramo,  escriptor, i Mercè Company, presidenta de la Fundació, després de valorar les candidatures presentades, va decidir atorgar el Premi Agustí Asensio a l’Esforç en l’acte que es va celebrar a la sala Xavier Fàbregues del Teatreneu, de Barcelona. El va presentar Gisela Asensio i els guardons van ser lliurats per Manuela de Madre.

1998 CARMEN COMAS CABAÑAS

Des de l’adolescència covava el desig de ser escriptora, però prioritzà el marit i els fills. Prop dels  setanta anys va considerar que ja era el moment  d’abordar el seu somni i va iniciar un llarg camí  anguilejant entre l’ordinador i les estades a l’hospital. Després de catorze reescriptures, va crear una novel·la en què, sense prejudicis ètics ni morals, rere les bones maneres i aparences, i en el marc de la  quotidianitat, radiografiava l’amor viscut a fons en la maduresa malgrat les conseqüències i fugint de l’estereotip que mostra la dona com a eterna víctima. El premi va consistir en la publicació de la seva primera novel·la, Després de l’amor, l’amor, i li va ser atorgat per l’esforç fet per assolir el seu somni i donar-hi forma.

2000 PILAR EGEA ATIENZA

Pateix paràlisi cerebral des de la infància, que li afecta la parla. Va fer un llarg camí per demostrar a la família i als metges que no patia, també, un retard mental. Primer, va aconseguir parlar i elaborar raonaments intel·ligents; després, va fer el graduat escolar a distància malgrat les considerables limitacions físiques i, finalment, va intentar escriure una novel·la, amb la qual cosa la seva capacitat intel·lectual quedaria evident. Sempre amb el suport de la família, va cursar amb normalitat el cicle de formació d’escriptors de l’Aula de Lletres. En acabar, ella i el seu xicot van fixar la data de casament. El feliç projecte el va aturar el diagnòstic mèdic: una persona en les seves condicions té les facultats mentals pertorbades i, per tant, no està mentalment capacitada per prendre decisions d’aquest caire. Petició denegada. No podia casar-se. La família va aportar els certificats dels estudis fets. Els cursats a l’Aula de Lletres, atesa la seva complexitat, van tenir un pes decisiu. Davant de les proves, el tribunal mèdic va acceptar que havia desenvolupat les capacitats cognitives fins a superar els nivells estàndards. Es va casar. Aquests darrers anys ha continuat la seva formació professional en branques diverses.

El premi va consistir en una beca per cursar estudis de poesia a l’Aula de Lletres, Escola de les Arts Escrites, i li va ser atorgat per l’esforç fet per portar endavant el seu objectiu de comunicar-se intel·ligiblement.

2002 JOSEP M. LARI (Mag Lari)

Conegut professionalment com a Mag Lari. El somni era ser il·lusionista, però els pares prioritzaren els estudis. En Josep M. es llicencià en filologia catalana mentre feia d’ajudant de diversos mags per aprendre l’ofici. Acabada la carrera, va invertir tots els estalvis en la compra i l’elaboració de material. En Josep M. va apostar per ell mateix i en va assumir tots els riscos, incloent-hi l’econòmic (despeses de local, nòmines, amortització dels crèdits demanats…). Sense col·laborar en cap mitjà estrella, en els seus inicis omplia tots els escenaris on actuava tant de Catalunya com de l’Estat espanyol. En la Fira de Tàrrega 2002, el seu espectacle Tanatòrium Project (després Estrellas de la magia) va rebre el premi del públic.

El premi va consistir en la filmació i el muntatge en vídeo del seu espectacle Tanatòrium Project, i li va ser atorgat per creure en ell mateix i per tenir la confiança que podria assolir el seu objectiu professional.